Všetky novinky
12.04.2023
20 min. čítania

Novinky na slovenskom trhu logistiky: Pre eshopárov aj pre nakupujúcich

Autor
Neoship
Dátum zverejnenia
12.04.2023
Kategória
Zdielať článok

V súčasnosti prechádza slovenský logistický trh významnými zmenami a novinkami. Zavedenie nových technológií, zlepšenie procesov a nové trendy v oblasti logistiky menia spôsob, akým firmy/eshopy riešia expedíciu tovaru a ako sa mení nákupné správanie spotrebiteľov. Pripravili sme pre vás sumár toho najčerstvejšieho, aby ste mali všetky novinky na jednom mieste.

V článku sa dočítate o novinkách spoločností: Packeta, 123Kuriér, DPD, SPS, GLS a Alza.

Packeta

Posielanie zásielok cez Z-BOX

Packeta nedávno spustila novinku, ktorú môže využiť ktokoľvek, kto potrebuje poslať balík. Stačí, ak si do mobilu stiahnete mobilnú aplikáciu Packety, vyplníte potrebné údaje a váš balík môžete poslať kdekoľvek na Slovensko, do ČR, Maďarska a Rumunska. Ak to bude vaša prvá zásielka cez Packetu vôbec, na konci objednávky zadajte kód Z-BOX1 a za doručenie zaplatíte iba 1 cent. Ak ste už cez Packetu niekedy posielali, aj pre vás je pripravená 30% zľava s kódom ZBOX30. Jednocentovú zásielku, ako aj 30% zľavu môžete využiť do 30.04.2023.

Vašu zásielku zo Z-Boxu už môže vyzdvihnúť ktokoľvek

Ochoreli ste, ste odcestovaní alebo si jednoducho nestíhate ísť vyzdvihnúť zásielku zo Z-Boxu? Od teraz môže vašu zásielku vyzdvihnúť ktokoľvek, komu dáte na to povolenie. Stačí, ak údaje o zásielke zazdieľate vami vybranej osobe prostredníctvom aplikácie Packety. Ako to celé vybaviť sa dočítate na ich blogu.

Minútové doručenie

Už nemusíte vyčkávať na kuriéra. Vďaka minútovému doručeniu s online sledovaním kuriéra budete vždy vedieť, kde sa vaša zásielka nachádza a v akom čase vám bude doručená. V deň doručenia balíka dostanete sms s odkazom na sledovanie. Po jeho otvorení sa zobrazí mapka s časovou informáciou o príchode kuriéra.

Zdroj: https://www.packeta.sk/

123Kuriér

Nové depá

123Kuriér rozširuje svoju pôsobnosť o dve nové depá v Strážskom a v Galante, čím sa stáva dostupnejším pre eshopárov pôsobiacich v ich blízkosti. S každým novým depom prepravcu sa zvyšuje jednak efektivita výzdvihu a doručovania zásielok v danom regióne. Zároveň pôsobnosť depa stúpa na významnosti práve v silných sezónnych obdobiach ako sú napr. Vianoce, kedy eshopári nemusia čakať na kuriéra a zásielky osobne zanesú na depo.

Balíkové centrá

Balíkové centrá sú partnerské predajne 123Kuriéra určené koncovým príjemcom na výdaj alebo podaj zásielky. Váhový limit na zásielku je 50kg. Pri podaji jednoducho zadáte povinné údaje do webovej aplikácie a odnesiete zásielku do balíkového centra, ktoré sa nachádza v každom meste na Slovensku. Na výzdvih zásielky je určená 7 dňová lehota. Ak prevádzkujete eshop a využívate služby 123Kuriéra zatiaľ len s doručením na adresu, do prepravných možností v košíku môžete pridať aj doručenie do balíkových centier.

DPD

Doručovanie do privátnych boxov

Jednou z veľkých noviniek kuriérskej spoločnosti DPD je doručovanie do privátnych boxov. Ide o inováciu, ktorú ako prvá garantuje práve spoločnosť DPD. To, čo sme kedysi videli vo filmoch alebo počuli z iných krajín je dnes realitou aj na Slovensku. Kuriéri DPD doručia váš balík do vlastného boxu, ktorý si obstaráte od ich obchodnej partnerskej spoločnosti Direct4.me. Na základe povolenia majiteľa boxu doň môže vložiť balík každý kuriér DPD. Príjemca tak nemusí čakať a kuriér balík s určitosťou vždy doručí. Viac o privátnom doručení sa dočítate stránke ich partnera Direct4.me.

Zdroj: https://direct4me.sk/

DPD Home

So službou DPD Home pozná príjemca 1 hodinový interval doručenia balíka. Príchod kuriéra môže sledovať online na mape pred doručením a v aplikácii mydpd.sk si v prípade potreby môže zmeniť adresu alebo deň doručenia.

SPS

Rozširovanie siete odberných miest

Odberné miesta v SPS ani tak nie sú novinkou, ako je novinkou ich čoraz väčšie zastúpenie. SPS aktuálne ponúka doručenie do 1500 odberných miest. Približne 900 z nich tvoria partnerské ParcelShopy, u ktorých je hlavnou výhodou najmä 7 dňová doba uloženia. Pre eshopy je zas (oproti Packete) výhodou, že zásielky smerované do Parcelshopov im vyzdvihne kuriér bez ohľadu na ich expedovaný počet. Druhou flexibilnejšou alternatívou z pohľadu dostupnosti 24/7 sú pre nakupujúcich AlzaBoxy. Doba uloženia v AlzaBoxoch je však iba 2 kalendárne dni.

GLS

Rozširovanie balíkomatov

GLS aktuálne zdvojnásobila počet GLS balíkomatov z pôvodných 120 na 240. V máji tohto roku sa plánuje ďalšie navyšovanie, kedy by sa ich číslo mohlo pohybovať okolo 500. Takisto sa plánuje rozširovanie štandardných výdajných miest, avšak nie v takom rozsahu a s takou prioritou ako je to u balíkomatov.

Aplikácia pre užívateľov + plugin pre zazmluvnených klientov

V máji tohto roku GLS spúšťa mobilnú aplikáciu, ktorá bude dostupná na stiahnutie pre všetkých užívateľov/príjemcov balíkov. V podobnom termíne bude spustená možnosť stiahnuť si do systému pre zmluvných zákazníkov GLS plug-in. Plugin bude slúžiť najmä pre praktickejšie a prehľadnejšie využívanie služby priameho doručovania balíkov do výdajných miest/balíkov.

Zelená u viacerých prepravcov

Poslednou, no nemenej dôležitou novinkou u takmer všetkých kuriérskych spoločností je záväzok a cieľ znižovať dopad podnikania na životné prostredie. Prostredníctvom nákupu a využívania elektrických vozidiel sa snažia znižovať emisie vypustené do ovzdušia. A nielen to.

- Kuriérska spoločnosť DPD sa vo veľkom angažuje v rôznych zelených aktivitách, o ktorých sa detailne môžete dozvedieť viac na ich web stránke. S ohľadom na oblasť doručovania prispieva k znižovaniu emisií využívaním 104 dodávok s alternatívnym pohonom. Okrem áut DPD v Košiciach a v Bratislave doručuje balíky prostredníctvom 2 cargo bicyklov. Ich nové a zároveň najväčšie depo na Slovensku využíva elektrickú energiu zo 100% obnoviteľných zdrojov.

- Spoločnosť GLS sa taktiež snaží čoraz viac doručovať ekologicky, a to vďaka 41 elektrickým vozidlám, čo predstavuje 5% celej vozovej flotily a splnenie záväzku pre rok 2022. Nákup elektromobilov pokračuje aj ďalej s cieľom 25% elektrifikovaných vozidiel do konca roku 2025. Okrem tejto aktivity využívajú aj fotovoltaiku na centrálnej budove GLS v Budči, ktorá zabezpečuje denný chod administratívy.

- SPS na konci roka 2022 rozšírila svoj vozový park o 9 elektrických dodávok a do mája tohto roku ho plánuje navýšiť o ďalších 50. Zároveň v 6 depách vybudovala nabíjacie stanice a ich rozširovanie bude pokračovať naprieč všetkými depami a partnerskými nabíjacími stanicami. Poslednou novinkou je pripravovaná výstavba fotovoltaických elektrární na strechách doručovacích stredísk v Ivanke pri Dunaji, v Žiline, v Košiciach a v Banskej Bystrici.

Zdroj:https://www.sps-sro.sk/

- Packeta už minulý rok spustila v Prahe pilotný projekt doručovania zásielok elektrickými bicyklami s trendom pokračovania aj na Slovensku, čím chce naplniť stratégiu udržateľného podnikania. V stratégii udržateľnosti tiež popisuje záväzky a plány na využívanie alternatívnych zdrojov spolu s ďalšími aktivitami v oblasti spoločenskej zodpovednosti. Plánovaný je tiež unikátny projekt v oblasti využitia vodíka (konkrétne čísla ani bližšie dátumy realizácií sa nám zistiť nepodarilo).

Alza

Vrátenie tovaru cez AlzaBoxy

Spoločnosť Alza pre svojich zákazníkov pred pár týždňami pustila von novinku týkajúcu sa jednoduchej reklamácie/vrátenia tovaru prostredníctvom AlzaBoxov. V prípade reklamácie alebo nespokojnosti s tovarom tak stačí vyplniť základné informácie vo vašom alza účte a zásielku vložiť do ľubovoľného AlzaBoxu. Výnimkou samozrejme ostávajú objemné spotrebiče, ktoré je potrebné priniesť na pobočku alebo zaslať kuriérom. Ako reklamáciu/vrátenie tovaru v systéme vytvoriť a tiež podrobnejšie informácie k novej Alza vychytávke nájdete na ich webe.

Novinka od Alzy je zatiaľ dostupná len pre jej klientov. Keďže AlzaBoxy na doručovanie zásielok využívajú aj prepravcovia SPS, DPD, DHL a GLS, spustenie tejto služby sa plánuje aj pre ich zákazníkov.


Vývoj nových technológií a riešení prináša so sebou množstvo príležitostí, ale aj výziev. Pri ich správnom využití však máte šancu zvýšiť svoju konkurencieschopnosť a dosiahnuť lepšie výsledky.

Automatizácia, využitie umelej inteligencie a rozvoj nových foriem dopravy sú určite niektoré z trendov, ktoré budú výrazne ovplyvňovať logistický trh v najbližšej budúcnosti. Ale o tom zas niekedy inokedy.

Spokojní zákazníci
a ich príbehy

Chceli by ste vyskúšať Neoship?

Chcem vyskúšať Neoship