Strašidlo alebo príležitosť? Každý rok o takomto čase dostávame (nielen) od našich eshopárov otázku, či to tí kuriéri myslia vážne, ako to v eshope zvládnu so zvýšenými nákladmi, čo na to zákazníci - či nakúpia alebo kvôli zvýšenému prepravnému odídu. Náš konateľ Tomáš sa pozrel na tému sezónneho príplatku z rôznych uhlov pohľadu a spísal zopár postrehov, ako sa s ním čo najlepšie vysporiadať.
Sezóna je za dverami a mnohí sú po tohtoročných poklesoch zvedaví ako dopadne. Náklady všetkým stúpajú a predaje sú neisté. Do toho všetkého u prepravcov vstupuje ešte v tomto období aj sezónny príplatok. Hoci každý z nich pristupuje k jeho ne/uplatňovaniu individuálne, v rôznych časových obdobiach a v rôznej výške, dotýka sa veľkých aj malých eshopov.
Aké sú možnosti?
1) Znášať celé navýšenie na vlastné náklady.
2) Časť
preniesť do ceny prepravného a časť znášať.
3) Skryť
navýšenie do ceny tovaru.
4) Preniesť navýšenie buď úplne
alebo čiastočne na zákazníka v podobe samostatného príplatku.
5)
Zmeniť prepravcu za takého, ktorý neúčtuje sezónny príplatok
vôbec alebo v menšej miere.
Štvrtú možnosť podľa mojich skúseností využíva najmenej eshopárov. Je to škoda. Táto možnosť má totiž viacero výhod:
- Nemusíte si ukrajovať z marže alebo ak, tak len čiastočne.
- Nemusíte riešiť implementáciu nového prepravcu (čo sú tiež
náklady) a čakať či rovnako dobre zvládne sezónu ako ten váš
aktuálny. Nakupujúci obzvlášť počas Vianoc citlivo prežívajú
doručovanie ich zásielok.
- Ak nakupujúcim jednoducho a
zrozumiteľne vysvetlíte, že sa jedná o samostatný dočasný
príplatok, ktorý má zabezpečiť kvalitu, spoľahlivosť a
rýchlosť doručenia ich objednávky, môžete tým zvýšiť ich
dôveru a motiváciu objednávku dokončiť aj napriek menšiemu
príplatku.
- Množstvo eshopov využíva túto metódu
len v inej súvislosti. Napríklad príplatok za predĺženie záruky,
možnosť neskoršie vrátiť tovar po zakúpení, príspevok na
ekologické balenie, výsadbu stromov a pod..
Otvorenou
komunikáciou si získavate dôveru zákazníkov a aj napriek
príplatku navyše budujete vzťah s vašim prepravcom.
Nebudeme tvrdiť, že my sme príplatkom nadšení. Nikto predsa nerád platí viac. Na druhej strane, ak má zvýšená cena opodstatnenie a prinesie kvalitu do logisticky náročného vianočného obdobia, kedy ju každý očakáva ako štandard, za nás je to celkom OK a akceptovateľné.
Ako vnímate sezónny príplatok vy? Podeľte sa s vašou skúsenosťou v komentároch
na našich sociálnych sieťach či už ako eshopári, ktorí sa so sezónnym príplatkom pasujete
alebo aj ako nakupujúci na eshopoch, ktorí za prepravu platíte. Vaša skúsenosť môže pomôcť iným :)